Bouwen aan een strategie met impact

Bouwen aan een strategie met impact

2024 is gestart!

Ik ben benieuwd wat je hoopt te bereiken in aankomend jaar.

In de bestseller Built to Last onderzoekt Jim Collins wat de ‘geheimen’ zijn van de meest succesvolle bedrijven. Een belangrijke conclusie uit zijn onderzoek is dat organisaties met heldere lange termijn doelen significant beter presteren dan andere organisaties.

Dit verwondert je misschien niet. Maar hoe komt het dan dat zoveel ondernemers proberen een bedrijf te laten groeien en schalen zonder een uitgewerkte strategie?

Een ijzersterke business strategie vraagt om gerichte vertraging; de tijd nemen om jezelf en anderen te bevragen, verder te kijken dan de vraagstukken van vandaag. En dat is voor veel mensen moeilijker dan rennen in het hier en nu.

De VERSNELLINGSPARADOX is een evidence based methodiek en helpt je in 3 stappen om te bouwen aan jouw strategie. Je kunt dit uitstekend doen in een sessie van een dag(deel) met je team.

de VERSNELLINGSPARADOX

1. Verdiepen

Zet voorafgaand aan de sessie eerst binnen je team een aantal vragen uit die mensen uitnodigen tot zelfreflectie. Dit helpt bij het halen van lessen en inzichten uit het afgelopen jaar, wat weer de strategie voor het komende jaar versterkt. Start je teamsessie door iedereen zijn of haar belangrijkste inzichten en lessen te laten delen.

2. Verbreden

Nodig 6-10 klanten, dwars- en andersdenkers uit. Belangrijkste richtlijn is dat het mensen moeten zijn van wie je weet dat ze anders kijken, waar je soms ongemakkelijk van wordt of die je zelfs een beetje spannend vindt. Deel je reflecties van het afgelopen jaar met hen en bevraag hen. Bepaal welke lessen en inzichten hun (soms pijnlijke) spiegel oplevert.

3. Verbeelden

Beeld zo concreet mogelijk je strategie voor 2024 uit. Focus op 3 belangrijke kernelementen: succesgetallen, droombeeld en scenario's.

Succesgetallen

Formuleer samen welke max 5 getallen jullie succes definiëren voor het komende jaar. Een paar voorbeelden: je omzet, klanttevredenheid, het aantal klanten waar je meer dan 80% van je omzet realiseert, het aantal strategische partnerships dat je aangaat, het aantal aanbestedingen dat je wilt winnen, etc.

Droombeeld

Ontwerp samen jullie droom. Je wordt wakker op 1 januari 2025. Jullie strategie is volledig gerealiseerd.

  • Hoe ziet je bedrijf er dan uit?
  • Wat kenmerkt jullie samenwerking?
  • Wat is er veranderd in de dienstverlening aan jullie klanten?
  • Welke belemmeringen zijn overwonnen?
  • Wat is verder merkbaar en voelbaar?

Scenario’s

Bepaal mede aan de hand van jullie inzichten uit voorgaande stappen twee-drie strategische scenario’s om deze droom daadwerkelijk te realiseren, geef ieder scenario een naam en bepaal samen jullie voorkeursscenario.

Groeien en schalen start met een ijzersterke business strategie. Deze stappen helpen je hierbij. Denk eraan om formats en structuren los te laten als ze niet werken. Het is tijd om in 2024 vanuit verschillende perspectieven te kijken en te bouwen aan je bedrijf.

PS: Je bent van harte welkom bij het webinar “10x je impact in 2024” op 12 januari waar ik je meer handvatten aanreik! Klik hier om deel te nemen.